UDSIGTER - Ann Linnemann mar/apr 2017


VILDE UDSIGTER - Ann Linnemann
Udstilling d. 17 marts – 22 april 2017
Natur møder kultur i værkernes landskaber, træer, vinduer, udsigter..
Værkerne Views og Forms of Forest refererer til kulturelle og konceptuelle temaer, afspejler maleri fra renæssance til nu - og undersøger keramiske glasures maleegenskaber.
Naturgengivelse, mønster og ornamentik opleves som illusioner skabt ud fra forskellige virkeligheder.

VIEWS - Vilde Udsigter
Motiverne stammer fra forskellige synsindtryk på rejser til flere steder i verden. Overalt bryder naturen frem og er med til at fortælle om landets kultur og historie.

Mødet med nye kultur-og synsoplevelser har sat sine aftryk som reflektioner på formens flade. Horisontlinjen bevæger sig rundt om formen, - og historien opleves i det rummeliges mange vinkler.
- En aften i København reflekterer skyggerne fra byens træer og det lysende blå hav. En byfacade i Italien ved solnedgang afslører vinduesskoddernes detaljer i lange abstrakte formationer. Mellemøsten kompresseres i Sinaihalvøens lodret stribede klippevægge. Australiens øde endeløse sletter indrammes af nutidens lige linier. Amazonefloden spejler junglens tætte bladløv i ly af landets religiøse mystik.

FORMS OF FORREST - Fragmenter
Træernes rytmeforløb danner geometriske linjer. Det naturalistiske brydes med det systematiske.

Perspektivet opløses i afstande og størrelser. Farverne balanceres, nuanceres og kontrasteres. Årstiderne opleves i enkle farvekombinationer og mønstre.

Bevidst og ubevidst skabes nye fortællinger ud fra skovens landskaber.
Det drømmende og ukonkrete gemmer sig i værkernes konkrete virkelighed.

RENÆSSANCE
Renæssancekunstnere mestrede at male naturen og landskabet som baggrund i den religiøse fortælling.
Enkelte værker relaterer direkte til disse baggrunde og malemetoders impressionistiske udtryk, mens andre reflekterer over konceptet, hvor to forskellige visioner, verdenssyn sammenstilles.

MALERISKE BAGGRUNDE
Det horisontale og vertikal mødes i mine motiver. Til udstillingen har jeg koncentreret mig om landskabet og skoven, hvor de to planer forbindes med et tredje element, vinduer eller udsigt.
Hvert tema og motiv er udviklet efter en forudgående research.


Tidligere værker har refereret til pompejansk illusionsmaleri, hvilket førte til studier af renæssancens italienske mestre og guldalderens malerkunst, landskabsbilleder af Vilhelm Hammershøj, Claus Johansen, Théodore Rousseau, David Hockney og mange flere. Flere motiver har inspiration i udlandsrejser og undersøgelse af landenes historie og kultur.

MATERIALETS EGENSKABER
Det komplekse ligger i keramiske materialers maleriske muligheder og de forskelligheder, der opstår, når 'malefarven' til sidst fremkaldes ved brænding, mens den i selve maleprocessen er farveløs og 'usynlig', en grålig kemisk masse, der ikke flyder på penslen som oliefarve, men snarere reagerer som ved fresco-maleri, - altså bortset fra arbejdet med det uforudsigelige ved den efterfølgende smeltning af farverne.

Alle værker er malet i flere lag og efterfølgende brændt adskillige gange til det ønskede resultat er opnået.
Det er en langsom og reflekterende proces, hvor det færdige værk opstår i dialog med materialets naturlige egenskaber, glasurernes kemi, samspil og tætheder.
De organiske og cylindriske former er hånddrejet i porcelæn, malet med alkaliske askeglasurer, brændt v. 1280C.

Tak til Statens Kunstfonds Projektpulje for fondstøtte til Galleriet i 2017.


ANN LINNEMANN har studeret og rejst i bl.a. USA, hvor hun er anerkendt både for sit faglige engagement og eget keramiske virke. Hun har holdt adskillige foredrag og gæstepræsentation ved bl.a. USA's største konference NCECA.
En stadig interesse for udvikling af det keramiske område, formidling og international udveksling har desuden ført til gallerivirksomhed og projektledelse for internationale symposier, seminarer og udstillinger.
Hun har værksted og galleri i København, Ann Linnemann Galleri, med speciale i keramisk samtidskunst. Galleriet har siden 2008 vist over 70 udstillinger af danske og internationale kunstnere.
Hendes værker koncentrerer sig om keramisk skulptur- og billedværker med referencer til historiske temaer og konceptuelle ideer. Hun interesserer sig for de hemmelige lag i værkerne. Det drømmende og ukonkrete, der gemmer sig i værkets konkrete virkelighed. Dialogen med beskueren og historien, der ligger til grund for oplevelsen. Formsproget er komplekst, ofte med videre forarbejdning af en hånddrejet grundmodel, hvor en symbiose mellem idé, funktion, form, materiale og drejeteknik er essentiel.


BIOGRAFI

Ann Linnemann f. 1957

UDDANNELSE OG ERFARING
2008- Ejer/kurator/fundraiser, Ann Linnemann Galleri, København DK
2017 Jurymedlem, Biennalen for Kunsthåndværk & Design, København.
2015 Værkstedsophold, Statens Værksteder For Kunst, Gammel Dok, København.
2011-12 Ekstern censor, Kunstakademiets Designskole (KADK) - Bornholm.
2009 Underviser, Australia National University School of Art, Distant Diploma, Canberra, Australien.
2001-07 Leder og fundraiser for projekter/konferencer, International Ceramic Research Center, Skælskør.
2005 Tutorial og foredrag, Royal College of Art, London, UK.
2005, 04, 03, 02 Foredrag og præsentation, NCECA, National Council on Education for Ceramic Arts, USA.
1999-2001 Medlem af bestyrelse og udstillingsudvalg, Keramikmuseet Grimmerhus, Middelfart.
1996- Egen keramisk virksomhed, værksted i København.
1993-1994 Research scholar (10 mdr.), Arizona State University, graduate dept., Arizona, USA.
1990-1992 Underviser i keramik, skulptur og tegning, Langeland Kunsthøjskole, Bagenkop, Langeland.
1983-1989 Keramisk formgiver, Skolen for Brugskunst, København.
1979-1983 Udlært pottemager, Herman A. Kähler, Næstved.

UDVALGTE UDSTILLINGER
2016 ”Danish Contemporary”, Lacoste Gallery, Boston, USA.
2016 ”Atrium”, Officinet, Danske Kunsthåndværkere & Designere, København.
2016 ”LaboratorieArkiv”, Anne Fabricius Møller & Ann Linnemann, København.
2014 ”Verden Rundt”, Vibeke Rytter & Ann Linnemann, Ann Linnemann Galleri, København.
2013 ”Contemporary Spins on Blue and White Ceramics”, Lacoste Gallery, Maine, USA.
2012 ”Illusion – inspiration fra Italien”, solo, Ann Linnemann Galleri, København.
2009-11 ”Taking Time: Craft and the Slow Movement”, vandreudstilling, museer og gallerier, UK.
2009 ”Ann Linnemann”, solo, Helen Stephens Gallery, Sydney, Australien.
2008 ”The Blue Room”, Scottish Gallery, Edinburg, UK. ”Porcelain”, JamFactory Contemporary Gallery, AU.
2005 ”Body Blue - Paul Scott, UK & Ann Linnemann”, Galleri Nørby, København.
2001-04 ”Kilns of Denmark”, vandreudstilling, USA, Europa. ”Danish Ceramists” Galerie Carlin, Paris, Frankrig.
2001 ”NCECA Clay National”, Winthrop University Gallery, Carolina, USA.

UDMÆRKELSER OG LEGATER
Statens Kunstfond; rejselegat 2011, 2004, præmiering 2009, treårigt arbejdsstipendium 1998, arbejdslegat 2008, 1996, 1995. Ole Haslunds Kunstnerlegat 2010. Helpmann Academy Award AU 2008. Triennalepris Trapholt 1997. Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond 2012, 2014, 1997, 1995. Banff Arts Centre Residency Award CA 1995, 1994. Knud Højgaards Fond og Thomas B. Thriges Fond 1993. Scandinavia-Japan Foundation 1989.
Ann Linnemann Galleri: Statens Kunstfond projektstøtte 2017, 2016, 2015, 2014, præmiering 2013. DanishCrafts 2013, 2014. Dalhoff Larsens Fond 2014. L.F.Foghts Fond 2016.

REPRÆSENTATION I OFFENTLIGE SAMLINGER
Archie Bray Foundation For Ceramic Arts, Arizona University Museum, USA. Australia National University School of Art, Canberra, Australien. Banff Centre for Media and Visual Arts, Alberta, Canada. Danmarks Keramikmuseum CLAY. Designmuseum Danmark. International Ceramic Research Center - Guldagergaard, NyCarlsberg Fondet. Næstved Museum – Boderne. Statens Kunstfond. Trapholt Kunstmuseum.