LYS OG SKYGGE - Udstilling Januar 2014

KLIK foto = STORT format + diashow ...
LYS OG SKYGGE - KONSTRUKTION Tema I. - unge talenter
Theis Lorentzen, Pernille Pontoppidan Pedersen, Alikka Garder Petersen DK
Udstilling d. 9 januar – 1 februar 2014

Konstruktion og andre sammenstillinger – I lys og skygge mødes orden og kaos.
I årets første temaudstilling om keramisk konstruktion forholder tre unge udvalgte talenter sig fundamentalt forskelligt til idé, sanselighed, udtryk, form - funktion og æstetik.
Alikka Garder Petersen arbejder med lys og skygge i geometriske rum, Theis Lorentzen skaber et dynamisk univers af objekter i farveharmoni og balance, mens Pernille Pontoppidan Pedersen udfordrer kaos og tilfældighed i ekspressive installationer.




THEIS LORENTZEN skaber ”et animeret univers af objekter og væginstallationer, hvor farver og former indgår i et dynamisk samspil. 
Objekter og sammenstillinger danner et sjovt, enkelt og harmonisk univers, hvor leg blandes med skønhed og perfektion, og hvor det lækre, ubesværede og smukke er i fokus. Farve og stoflighed er sat sammen i et simpelt grafisk formsprog, der giver et animeret, drømmende og nærmest uvirkeligt udtryk...”
Uddannet 2009-12 på Danmarks Designskole, Bornholm (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering). Produkt design for Kähler Keramik i 2013..

PERNILLE PONTOPPIDAN PEDERSEN - Plinth

PERNILLE PONTOPPIDAN PEDERSEN ”dyrker kontraster og opsøger spændingsfelter. Keramikken er taknemmelig i dens tradition og historie til at udbygge og viderefører kulturen til nye dimensioner. Traditionen giver meget stof at arbejde med til at bygge kontrastfyldte værker, der gror på keramikkens tradition, men bevæger det mod nye retninger. - At udfordre arbejdsmetoderne og dyrke det endelige objekt med dens fejl, eller ikke-fejl.”
Født i maj 1987. Uddannet i 2012 ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Bornholm. UDSTILLINGER 2013: 'Software & Glorified Ingratitude', Copenhagen Ceramics DK..

ALIKKA GARDER PETERSEN - Movements & Moments



”Mit overordnede koncept er at arbejde med rum, lys og materiale. Alle steder gør disse tre elementer meget ved den kropslige oplevelse af et sted og rum. Det er i form, at vinkler, rumdannelse, farve eller lys/skygge flader, materialesammenstød på en gang definerer et rum og giver det taktilitet. Dette har jeg oversat til mit primære materiale, porcelæn.”
Født i 1971 - Uddannet i 2003 ved Danmarks Designskole, glas og keramik (1½ år - tværfaglig)
INSPIRATION fra rejser og arbejdsophold: Japan - foredrag og vejledning Osaka universitet lærte lakarbejde; Nepal - inspiration, materiale, ro, etik; London - arbejde i papir; Oxford – lysobjekter v. Margerite O’Rocke UK...


Hver udstiller har beskrevet hver deres overordnede koncept og grundidé, samt svaret på spørgsmålene: - Hvad er anderledes end deres tidligere værker? - Det helt særlige, nye og overraskende? - Inspiration, originalitet og oprindelse? - Interessant for omverden? - Materialevalg og teknik..? - 10 vigtige begivenheder..?

THEIS LORENTZEN - Animerede abstraktioner
Projektet er baseret på et byggesystem af former og farver, som kan stables og sættes sammen som byggeklodser. Det er enkle dele, som når de bliver sat sammen, bliver til en kompleks helhed.
Objekterne er præget af bevægelse og flow, som stivnede, glidende bevægelser, hakket op i småstykker, et 'flow' i stop-motion. En dissekering af nuancering og graduering i form og farve, - perfekt, pænt og fejlfrit, uden spor af virkelighedens trivielle besværligheder. Skønheden i en syntetisk 'Disney ficering'.
Farverne er holdt inden for en afgrænset palet og løber i en fint gradueret skala, med ganske små spring i valør og farvetone, de er sarte og blide, harmoniske og afbalancerede. Ligesådan med formerne, der er variationer af det samme simple geometriske element, en keglestub, forskellig i størrelse, vinkling og afskæring.
De nye værker er en videreudvikling af mine tidligere værker, men adskiller sig ved, at jeg bringer flere farvenuancer i spil, skaber mere dynamik i objekterne og fjerner referencer til funktion. Værkerne består af mange flere og mindre delelementer i langt flere farvenuancer. Enkeltelementerne er mere skrå og i varierede størrelser, hvilket giver mere dynamik. De nye værker hænger eller ligger ned med meget små berøringspunkter, hvilket giver et let og luftigt udtryk. De er i indfarvet uglaseret porcelæn og har ikke en bund eller bagside, og herved får de mulighed for at kunne placeres på forskellig måde.
Jeg har afsøgt utallige muligheder for kombinationer og variationer, hvordan det ene objekt hele tiden ændrer sig, forskydes lidt i forhold til det foregående og får sin egen personlighed. Jeg har stræbt efter at opnå en harmoni og balance mellem de enkelte dele, men alligevel også få det til at være dynamisk og i bevægelse.
- Mit projekt er bl.a. interessant i kraft af materialevalget. Stofligheden i det matte og monokrome materiale giver sammen med det fragmenterede formsprog et særligt stemningsskabende, drømmende og nærmest uvirkeligt udtryk, som kan noget helt særligt. Indfarvet porcelæn ses mest brugt til funktionelle ting, det er nyt at bruge disse kvaliteter til ikke-funktionelle udstillingsobjekter. 

- Værkerne er formstudier, en leg med og undersøgelse af form, farver, stemning og intuition. De skaber et univers, en forlystelsespark eller et drømmeland, og skal først og fremmest bare opleves, ses og nydes, - de fine farver og former, gradueringerne og udtoningerne.
- Min inspiration kommer helt klart fra det at lege, - en leg med skønhed og det perfekte, harmoni og balance, - leg med konstruktion og opbygning, kompleksitet og enkelhed. Jeg skaber et sjovt, uhøjtideligt og animeret univers med inspiration i det digitale og det mekaniske, i aksler og krumtapper, grafer og diagrammer, men på en forenklet, forvredet og udsyret måde.
- Støbning i indfarvet porcelænsstøbemasse brændt til 1260 og efterfølgende vandslebet og epoxylimet.
Uddannet på Danmarks Designskole, Bornholm (keramik) 2009-12 (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering). Kerteminde kunsthøjskole (keramik) 1998-99, Nic. O. Schmidt bronzestøberi 1999, Ædelmetalstøber Francois Deletaille 2000-2007.. UDVALGTE UDSTILLINGER skoleprojekter Grønbechsgård 2010/12 og Formland 2011, Afgangsudstilling Bornholms Kunstmuseum og Kunstakademiets bibliotek 2012; Upcoming Designers (Formland) 2012.. Assistent for A.Tophøj 2012 (Elitær Folklore - Copenhagen Ceramics), Ole Jensen 2012 (Form & Fantasi ), Anne Tophøj & Steen Ipsen 2011 (Extrudox A/S - Ann Linnemann Galleri).. UNDERVISER Danmarks Designskole, Bornholm 2012-2013, Kofoedsskole og AOF 2013; - ANSAT hos Ditte Fischer 2013, Produkt design for Kähler Keramik 2013..

PERNILLE PONTOPPIDAN PEDERSEN - Plinth
Podiet som det dominerende i værket. Hvad der understøtter eller ophøjer værket, gør værket til hvad det er. Kunst er ophøjede objekter. Ophøjet på podie i de oplyste hvide rum, indtaget af beskueren under nærmest ceremonielle forhold. Rene hvide podier oplyst i spotlys ophøjer en ugennemtænkt umiddelbar keramisk klump, som ikke fortjener ophøjelse. Jeg vil opnå en dialog og kontrast mellem podiet og 'værket'. Beskueren skal ubevidst tage stilling til hvilket af objekterne der fortjener ophøjelse. Institutionens kontrol underbygges i podiets renhed, orden og struktur - hvorimod kunstens fandenivoldske, outrere, følelsesmæssige og ukontrollerbarhed bliver symboliseret i en lerklump lavet i hurtige kaotiske bevægelser i den intention at skabe tilfældighed og et ikke-kontrolleret objekt.
I mine tidligere værker arbejdede jeg meget med en synergi i det anti-æstetiske gennem et vildt mix af formsprog, farver og materialer. I udstillingen på Copenhagen Ceramics blev forskellige udtryk bragt sammen i et forsøg på at opnå samhørighed i mangfoldigheden. Værkerne til denne udstilling opstår ud fra en ny ide og tanke om at lade keramikpodier være det bærende i værkerne. Jeg har tidligere brugt keramikpodier i mine værker, denne gang lader jeg podierne være det dominerende element i værkerne.
- Jeg har i mit arbejde altid brugt mange forskellige materialer og farver. Denne gang har jeg gjort et bevidst valg om at holde det farveneutralt i glasur og lertype. Jeg har i stedet ladet de forskellige lertyper indenfor en farvetone skabe værkernes overflade. Det er nyt for mig at arbejde i et pænere og renere udtryk. Jeg er spændt på, om jeg kan få mit udtryk frem i de nye værker.
- Det er helt og holdent op til beskueren om mine projekter er interessante for omverden. Jeg udfører mine projekter af den simple årsag at det er til stor glæde for mig og har samtidig holdninger på hjertet jeg gerne vil dele med de der er nysgerrige efter min kunst. Jeg vil mene at min kunst bliver interessant for omverdenen i det, at jeg dyrker dette materiale med en umiddelbarhed og ærlighed. Jeg ønsker at placerer keramik som kunst. Ønsker at skabe det uden nogle medfødte fordomme og fastlåste rammer. Jeg drømmer om at den keramiske kunstscene tager sig selv seriøs som kunstform. At den bevæger sig væk fra sit nuværende ståsted; et mindreværds ødeland mellem kunst og kunsthåndværk.
- Afstand til verden og byen mentalt og ikke nødvendigvis fysisk. Eskapisme.
Kontraster mellem rig og fattig, mellem grimt og smukt. Et besøg i Lidl for at inspicere den ringe kvalitet og dyrke æstetikken, eller mangel på samme. Viden om farlige materialer og deres egenskaber i keramikken. Jeg bliver begejstret når jeg opdager nogle nye egenskaber ved keramikkens materialer. Jeg ønsker at finde nye egenskaber for materialer der bruges på traditionel vis. At bruge blåler til at skabe et formsprog på samme måde som glasuren formår det, dog med udnyttelse af dens plasticitet i modelleringsprocessen. At skabe et brusende boblebad af Velultraskum ved brug af knust konservesglas. Alle materialer der gennemgår en transformation i ovnen og viser sig overraskende efter nedkøling giver mig en drivkraft til at forsætte med at skabe.
- Værkerne bygger på materialer i diverse lertyper, denne gang de hvide lertyper. Porcelæn, hvid stentøj, fajance, hvid charmotte, hundehår, glasur, knust glas.
Født i maj 1987. Uddannet i 2012 ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Bornholm. UDSTILLINGER 2013: 'Software & Glorified Ingratitude', Copenhagen Ceramics DK; 'Terres - Copenhagen Ceramics Invites', Galerie Maria Lund, Paris; 'Good Bones' – censureret udstilling for unge kunstnere, Københavns Rådhus; - 2012: 'Edge/Kant', Udstillingsbygningen KADK, 'SiO2' Afgangsudstillingen KADK på Bornholm Kunstmuseum og Designer Zoo København; 'Bornholms Censurede Forårsudstilling' Svanekegaarden, 'Process' Grønbechsgaard, Bornholm..

ALIKKA GARDER PETERSEN - Movements & Moments
Alikka Garder Petersen ser sit arbejde til udstillingen som en undersøgelse af materiale og rum. Hun viser to forskellige grupper værker: Den ene er små paneler til at hænge på væggen. Objekterne er i høj grad bløde, men spændte kurver dannet af illusionen og legen med et fleksibelt element inden i en præciseret ramme. Lige som de tidligere 'kigkasser' bliver her skabt et snapshot af en historie/proces. Der er sket noget inden denne fastfrysning, og man kan danne sig ideer om, hvad der sker næst. Ord en kollega satte på dem er: grafiske, æstetiske, rolige men dynamiske, humoristiske.
Den anden gruppe er en forstørrelse af det fleksible element til dels frigjort af rammen. Stadig en leg og undersøgelse af rum og kurver i et arbejde med grænserne og respekten for materialet, porcelænet. Alle objekter er enkle i indfarvet støbemasse. For at tilføje spænding, en humoristisk kommentar til en ellers æstetisk form, er tilføjet enten en skrap gul glasur eller elementer i træ, der spiller op mod porcelænet.
Denne proces har været meget eksperimenterende. Til forskel fra tidligere har udgangspunktet været fysiske/3D skitser i papir. Jeg har overført nogle af papirets muligheder og kvaliteter for formgivning. Overført i porcelæn har jeg teknisk meget kort tid til selve formgivningen. Derfor er værkernes endelige former meget mere spontant og umiddelbart opstået.
- Overraskelsen er at fremkalde en illusion af at gøre et hårdt materiale blødt og fleksibelt.
- Det interessante skulle gerne være at give beskueren mit valg af fastfrysning af en proces/bevægelse. Give beskueren en version af hvordan jeg oplever rum og materiale.
- En undersøgelse af rum og udfyldelsen/udnyttelsen af dette i papir. Et skitsearbejde med lys og skygge, rum, inden for og udenfor en ramme. Originaliteten er overførelse fra et materiale til et andet i en, pudsig nok overensstemmelse mellem de to materialer og en respekt og kendskab for materialerne papir og porcelæn. Som færdige værker er originaliteten den lette og humoristiske fortælling dette fastfrysende billede af en proces, fortæller. Sidst men ikke mindst en underspillet kombination af materialer.
- Materialer er indfarvet støbemasse, glasur og træ. Jeg har lige siden skolen været dybt forelsket i støbeteknikken med alt hvad dertil hører. Gips, præcision, arbejde med meget tynde skærver, - porcelæn sammen med lys. Jeg har udviklet mine egne teknikker med gips og støbemasse, som gør min formgivning mere fri.
Mit mål er altid at formgive på materialets præmisser så materialets kvaliteter fremstår. Enkelhed, ærlighed og kontraster er udtryksmidlerne. Støbemassen giver nogle begrænsninger som skaber rammerne for formgivningen som jeg elsker og kan blive ved med at udforske og presse til yderste.
Fotos af tidligere værker
Født i 1971 - Uddannet i 2003 ved Danmarks Designskole, glas og keramik (1½ år - tværfaglig)
INSPIRATION fra rejser og arbejdsophold: Japan - foredrag og vejledning Osaka universitet lærte lakarbejde; Nepal - inspiration, materiale, ro, etik; London - arbejde i papir; Oxford – lysobjekter v. Margerite O’Rocke UK... UDVALGTE UDSTILLINGER 'Biennalen for kunsthåndværk og design' 2011, Statens Kunstfond køber tre pendler i 2010; 'Dina Vejling' Odense 2009; 'Hovdala Slott' Hässleholm, Sverige 2008; 'Soloudstilling' Officinet, København 2007; Biennalen for kunsthåndværk og design 2007; 'Lys' Damhuset, Lyngby 2007; Repræsenteret i Galleri Nørby 2005–06; 'Biennalen for Kunsthåndværk og Design' Trapholt Kunstmuseum Kolding og NordJyllands Kunstmuseum 2004.